Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Voorlezen is leuk en zeer belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van de allerkleinsten. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Toch wordt nog niet in alle kindercentra dagelijks voorgelezen. Pedagogisch medewerkers vragen zich af hoe ze het voorlezen het best kunnen aanpakken. Welke boeken zijn geschikt voor jonge kinderen? Hoe houd je hun aandacht vast? Hoe geef je het lezen een vaste plaats in de drukke dagindeling van het kindercentrum? Wat doe je met peuters die nog geen Nederlands spreken? (Bron: covertekst)
Educational sciences --- pedagogiek --- voorlezen --- kinderopvang --- leesopvoeding --- peuters --- 100857.jpg --- Voorlezen ; kinderopvang --- 82.93 --- Voorlezen --- Boeken
Choose an application
Nog niet zo lang geleden kropen we onder lichte dwang, uiteraard om acht uur onder de wol. Soms kwamen een zandmannetje, sprookjesprins of boze stiefmoeder langs. Op andere momenten wiegden we onszelf noodgedwongen in slaap. Dit boek is in de eerste plaats een doe-het-zelf-gids voor handige en iets minder handige Harrys en Henriëttas in voorleesland. Spoken de volgende vragen ook door uw hoofd?Wat is het nut van voorlezen?Hoe word ik een goede voorlezer?Waar vind ik een goed voorleesboek?Aan wie lees ik voor?
Didactics of Dutch --- voorlezen --- leesopvoeding --- Voorlezen --- 433.7 --- 82.93 --- Prentenboek --- Leesopvoeding --- Leesbevordering --- Children --- Books and reading --- Reading --- Parent participation --- PXL-Education 2015 --- opvoeding --- lezen
Choose an application
In dit boek wordt het fenomeen jeugdliteratuur vanuit verschillende invalshoeken op een wetenschappelijke wijze benaderd. Er wordt dieper ingegaan op de aparte status en het eigen karakter van de jeugdliteratuur en op het specifieke communicatieproces dat ontstaat wanneer een volwassene zich richt tot een jonge lezer. In dit boek worden de verschillende aspecten van jeugdliteratuur belicht: de auteur, de vertaler, de illustrator, de uitgever, de jonge lezer en de verschillende genres. Centraal staan ook de functie, werking en receptie van jeugdliteratuur. Tal van voorbeelden worden aangebracht ter illustratie, gaande van Nijntje tot Harry Potter. (Bron: covertekst)
Age group sociology --- Primary education --- Secondary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Literature --- jeugdliteratuur --- leesopvoeding --- Jeugdliteratuur --- Literatuurwetenschap --- 82-93 --- Academic collection --- #KVHA:Jeugdliteratuur --- #KVHA:Letterkunde --- lezen --- Jeugdliteratuur ; informatief --- Over Jeugdliteratuur --- 094392.jpg --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- PXL-Education 2015 --- leesbevordering --- communicatiewijze --- taalvaardigheid --- Children's literature --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Prentenboeken lezen als literatuur belicht het verschijnsel literaire competentie vanuit theoretische perspectieven en vanuit diverse praktische invalshoeken (onder meer in verband met onderwijsdoelstellingen en literatuureducatie). De in dit boek voorgestelde leeswijze is via onderwijsontwikkelingsonderzoek in kleutergroepen toegepast en geoptimaliseerd. Hierbij is gebruik gemaakt van speciaal voor dit doel ontwikkelde leesaanwijzingen bij vierentwintig prentenboeken. Vervolgens is de effectiviteit van het voorlezen met deze leesaanwijzingen aangetoond met behulp van een experiment. Dit boek bevat tal van voorbeelden uit de voorleespraktijk, werkwijzen en didactische inzichten om de ontwikkeling van literaire competentie te ondersteunen op een manier die voor kinderen uitdagend en impliciet didactisch is.
Children's literature. Juvenile literature --- geletterdheid --- kleuteronderwijs --- kleuters --- jeugdliteratuur --- prentenboeken --- leesonderwijs --- Prentenboeken --- Jeugdliteratuur --- Leesbevordering --- Literaire techniek. --- Kleuteronderwijs. --- Kleuters. --- literatuur --- literaire competentie --- 82.93 --- Literatuur --- Prentenboek --- Kleuters --- Verhalen --- Literaire competentie --- 0000 --- 82-93 --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Book history
---
Graphic arts
---
Children's literature. Juvenile literature
---
children's books
---
illustrations [layout features]
---
illustrators
---
kinderboekillustraties
---
illustraties
---
Tichelen, van, Hendrik
---
boekillustraties
---
kinderboeken
---
Busch, Wilhelm
---
Van Tichelen, Hendrik
---
Illustrated children's books
---
Illustration of books
---
Illustrators
---
C3
---
iconografie
---
kinderliteratuur
---
#BIBC:ruil
Choose an application
ven bij de kinderboekententoonstelling 'wonderland : van Pietje Bell to Harry Potter', gehouden in de Kunsthal Rotterdam van 2 oktober 2002 tot en met 5 januari 2003
Book history
---
Children's literature. Juvenile literature
---
children's books
---
illustrations [layout features]
---
kinderboekillustraties
---
Jeugdliteratuur
---
Children's literature
---
766.08
---
Boekillustraties ; jeugdboeken
---
Kinderboeken ; geschiedenis
---
094.2 <492 'S GRAVENHAGE>
---
094:82-93
---
82-93
---
82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur
---
Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur
---
094:82-93 Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur
---
Oude en merkwaardige drukken. Kostbare en zeldzame boeken. Preciosa en rariora-:-Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur
---
094.2 <492 'S GRAVENHAGE> Oude drukken: bibliotheekcatalogi--
Choose an application
Children's literature. Juvenile literature --- Literature --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Geschiedenis --- Jeugdschrijvers --- Children's literature --- Children's literature, Dutch --- 830 ) Nederlandse jeugdliteratuur --- auteurs --- biografieën --- historische verhalen --- illustratoren --- kinderboeken --- prentenboeken --- sprookjes --- 434.1 --- 821 --- Jeugdliteratuur; auteurs --- 041075.jpg --- Jeugdliteratuur: encyclopedie --- 82 <493> --- 82-93 <031> --- 82-93 <031> Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur--Encyclopedieën. Lexica --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur--Encyclopedieën. Lexica --- Dutch children's literature --- Dutch literature --- Literatuur--België --- Children's literature [Dutch ] --- Bio-bibliography --- Jeugdschrijver --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- 820 --- letterkunde --- littérature
Choose an application
De auteur onderzoekt de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. Hij plaatst deze boeksoort in een emancipatiorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Meer concreet onderzoekt hij de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Er ontstaat zo een breed en gedetailleerd panorama van wat er in de afgelopen decennia is ondernomen door overheid en particuliere instellingen op het gebied van lezen en kinderboeken, met de nadruk op het prentenboek, en wat hiervan de effecten zijn geweest. (Bron: covertekst)
Civilisation --- Sociology of cultural policy --- Linguistics --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- prentenboeken --- Prentenboeken --- Kleuters --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lezen --- Leesbevordering --- Cultuurspreiding --- Basisonderwijs --- Jeugdliteratuur --- prentenboek --- Children --- Children's literature --- Children's literature, Dutch --- Illustrated children's books --- Picture books for children --- Books and reading --- History and criticism. --- History --- Educational aspects --- literatuuronderzoek --- 829.6 --- jeugdliteratuur: didactiek --- #PBIB:2001.1 --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Children's illustrated books --- Illustrated books, Children's --- Children's books --- Illustrated books --- Children's picture books --- History and criticism --- Theses --- Prentenboek --- Kleuter --- Young adultliteratuur --- Schrijven --- Spel --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Filosoferen met kinderen stimuleert het zelfstandig denken van kinderen, maakt ze mondig en leert hen luisteren naar argumenten van anderen. In het verleden filosfeerde men vooral met functionele verhalen, verhalen speciaal geschreven om ermee te filosoferen. Kinderboeken zijn de laatste jaren minder moraliserend, eerder beschouwend, suggestief, een dialoog uitlokkend. Ze nodigen uit tot nadenken en stimuleren het filosoferen. Dit boek wil een inspiratiebron zijn voor al wie kinder- en jeugdliteratuur op een filosofische manier wil gebruiken: ouders, leerkrachten en begeleiders. Het boek heeft geen literaire of filosofische pretentie. Uit 36 gekozen fragmenten werden een à twee thema's (als woede, dood, pesten, het begin, geluk) gekozen op basis van hun filosofisch potentioneel. Ze zijn min of meer gerangschikt van voorlezen naar zelf lezen. Na een korte filosofische oriëntatie volgt een rijtje filosofisch discussievragen gevolgd door een opdracht voor kinderen. De inhoud vermeldt het fragment, uit welk boek het afkomstig is en het thema. Tot slot een bibliografie van de gebruikte boeken en verwijzingen naar filosofische vakliteratuur. Dit werkboek, bedoeld voor iedereen die met kinderen bezig is, kan binnen elk kader van leesbevordering, reflectie en dialoog gebruikt worden. Dit boek is ook bedoeld om kinderen te prikkelen het hele kinderboek te lezen.
Didactics of philosophy --- Children's literature. Juvenile literature --- Psychological study of literature --- toegepaste filosofie --- didactiek --- filosofie --- SO (secundair onderwijs) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Jeugdliteratuur --- Werken met jeugdboeken --- Filosofie --- Filosofie in de jeugdliteratuur. --- Kinderen. --- 82-93 --- Lezen --- 060 Filosofie --- 663 Jeugd --- Leesbevordering --- 433.9 --- 433.75 --- 478.9 --- 101 --- Kinderen --- 434.8 --- Jeugdliteratuur; creatieve verwerking --- D30034.jpg --- filosoferen: kinderen --- kinderopvoeding --- leerlingen --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Overige vormingsgebieden --- 1 --- 37 --- 371.21 --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Dick Bruna (1927) is als grafisch ontwerper razend bekend geworden door de creatie van Nijntje, die buiten Nederland als Miffy de wereld heeft veroverd. Dat hij daarnaast veel meer en andere artistieke kwaliteiten heeft, is veel minder bekend. Deze uitgave laat de veelzijdige kanten zien van Dick Bruna als kunstenaar, illustrator en vormgever. Verschillende auteurs beschrijven, vanuit hun specifieke vakgebied de verschillende kwaliteiten van Dick Bruna. Uiteraard is dit boek rijk geïllustreerd met vele bekende en minder bekende illustraties, ontwerpen en foto's van Dick Bruna.
illustratieve vormgeving --- Bruna, Dick --- kinderboek --- 684.94 --- biografieën --- boekillustraties --- kinderboekillustraties --- 741.071 BRUNA --- 766.071 BRUNA --- affiches --- boeken --- boekomslagen --- boekontwerp --- Bruna Dick --- grafisch design --- grafische vormgeving --- illustraties --- Joke Linders, Koosje Sierman, Ivo de Wijs [et al.] --- kinderboeken --- Nederland --- Nijntje --- pocketboeken --- tekenkunst --- twintigste eeuw --- 766.07 --- Boekillustraties ; jeugdboeken ; België en Nederland --- Dick Bruna (° 1927, Utrecht, Nederland) --- Grafische vormgevers ; illustraties ; 20ste eeuw ; Dick Bruna --- Kinderboeken --- 655.262 <492> --- 655.534 --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- het boek, boekillustratie --- Gebruiksgrafiek ; grafische designers, reclamekunstenaars, typografen, illustrators A-Z --- Boekdesign--algemeen--Nederland --- Stofomslag. Cover. Boekomslag --- Bruna, Dick, --- Themes, motives. --- prentenboeken --- 766.32.07 --- Grafische industrie en ontwerp ; beeld ; illustratie ; illustratoren ; cover designers ; concept artists
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|